joi, 20 februarie 2014

OAMENI BUNI



- A sosit pensia, oameni buni !

Atentie ! Trec oameni buni 


Mai sa iezista romani buni ? Absolut ! Si inca mai exista si in Romania. Dar sunt o minoritate care o minoreste pe zi ce trece.

Ma bazez pe ceva cand afirm chestia asta ? Ma bazez pur si simplu, dar solid intemeiat. Pe un text literar de o mare rezonanta, din folclorul maramuresean.

Textul cu pricina a fost pus pe partitura din lemn de brad si transformat in slagar popular de catre vestitii frati Printreusi. Acest text reprezinta baza analizei antropo-socio-culturale, aci de fatza.

Manuscrisul se numeste: 
Asa beau oamenii buni.



Voi intocmi un proces verbal de constatare si apoi voi amnistia o concluzie gramatical-literara (ca sa ma scap dracului odata de ea).
Deci:



« Asa beau oamenii buni

De sambata pana luni. »

Din primul vers al strofei de capatai desprindem doua idei fundamentale. 
Prima, ca mai exista oameni buni. Iar a doua, ca oamenii buni sunt cei care rezista la bautura.

Imi amintesc de ce imi povestise demult un gorjean despre un obicei stravechi, la fel de actual, din sudul tarii. Odata pe an, cu ocazia sarbatorilor de paste (daca bine imi amintesc), preotul iesea impreuna cu norodul in cimitir, iar la fiecare mormant primea din partea familiei decedatului o sticla de vin din care trebuia sa traga o dusca, apoi sa stropeasca cu restul vinului mormantul. Va dati seama ca daca parintele nu ar fi fost om bun, nu ar mai fi stat pe picioare dupa primele douazeci de morminte.

Conform versului, oamenii buni sunt cei care se limiteaza la a bea numai in week-end si in sarbatori legale. Si inchina intotdeauna cu urarea ‘Sanatate si Noroc’. Ca sanatate au avut si aia de pe Titanic. Dar nu au avut noroc.




« Asa beau oamenii frati

De sambata pana marti. »


Conform aceluiasi manuscris, rudele nu fac parte din categoria oamenilor buni. Pentru ca ele se intind cu bautul si in prima zi a saptamanii de luni, reducand astfel cele cinci zile lucratoare la patru de mahmureala. De asemenea putem aminti aici si slova unui alt cantec de neam : ‘Cand am bani si o duc bine, toata lumea-i neam cu mine; De n-am bani si o duc rau, nici cel neam nu-i neamul meu’
Deci clar, neamurile, cata vreme au ce, beau nu cu tine, ci de pe tine. Pai atunci ii mai putem numi oameni buni ?


De la strofa a treia se schimba calimera. Diferenta pe scara sociala face diferenta. In societatea romaneasca din ziua de azi, daca nu faci parte din anumite cercuri ce se invart numai cu cecuri, nu apuci ziua de miercuri. Intr-un bar mai acatarii. Dupa cum zice si slova:




« Asa beau oameni cu cecuri

De sambata pana miercuri. »


Aici mai putem aminti ca oamenii cu cecuri nu doar beau, dar si dau de baut. La cei care au autoritatea sa le verifice cecurile. Chiar si miercurile.




« Asa beau oameni ca noi

De sambata pana joi. »



La timpuri noi, oameni noi ! Categoria asta de romani sunt niste parveniti. Fiindca nu au in spate o traditie, nu beau din convingere, nu se imbata pentru o cauza. Nu borasc carabusi animati de un ideal. Nu, ei pur si simplu se fac muci de bucurie ca au reusit sa evite saptamana de lucru pana joia. Ca vineri e oricum zi scurta, de inceput de week-end.

Om bun tanar




« Asa beau oamenii tineri

De sambata pana vineri. »


Astia sunt cei cu Bacul luat. De inundatii. Beau toata saptamana pensia bunicilor cu state vechi de plata si au linie de credit deschisa la birt. Nu isi cunosc trecutul. Prezentul ii gaseste mai tot timpul beti si trece pe langa ei, iar viitorul fuge de ei ca duhnesc a trecut. Dar, au inca un capital pretios:tineretea. De aceea o amaneteaza pentru un strop de bautura in plus.


« C-asa beau si eu si tata

Dintr-o sambata intr-alta. »

Nu, acest vers nu se refera la exemplul particular al lui Damblarin. Din simplul motiv ca tatal meu nu bea. El s-a eschivat de aceasta responsabilitate istorica, transferandu-mi-o mie…

Asadar, acest vers ne constientizeaza de faptul ca alcoolismul la romani se transmite din tata in fiu, din saptamana in saptamana, de generatii seculare.

Deci, data viitoare cand veti intalni un betiv notoriu, ar trebui sa-i acordati respectul care i se cuvine unui patriot ce lupta pentru apararea si pastrarea valorilor stramosesti cat e saptamana de lunga.



Oameni buni in pozitii cheie



« De n-ar fi horinca-n sat

Niciodata n-as fi bat. »


Un adevar filozofic exprimat pe intelesul tuturor. Ca de nu ar fi nu s-ar povesti. Si oricum, si de nu ar fi, am aduce din import. De fapt, e bine de stiut ca votca ruseasca ce se vinde la romani, este facuta de bulgari pentru polonezi.


« Dar asa horinca este

Si-s la lume de poveste. »

Se povesteste ca inainte ca rusii sa ne invadeze si sa uite sa mai plece, romanii, in marea majoritate a ansamblului lor, erau consumatori mai mult de vin si bere. Rusii au plecat intr-un tarziu, dar reflexele spirtoase au ramas. Iar ele au fost asimilate si condensate in proverbul romanesc: « Mancarea-i fudulie, bautura-i temelie !» 

In Occident se povesteste ca daca nu ar fi dat ‘votca’ peste noi, poate ca am fi ramas mai…francofoni…


« Ca ma povestesc in sat 

C-am baut si iara-s bat. » 




Se zice ca omul este un animal social. Pentru ca prefera sa traiasca din ajutoare sociale. Ca animalu. Problema este ca odata ce i-a intrat in cap ideea ca se poate trai si asa, isi calculeaza venitul in litrii de alcool. Iar viitorul in voturi penale.
Povestea ar putea continua…


Sete mare

PS: Ma duc sa ma inraiesc. Adica, ma duc sa imi fac un ceai. Pentru ca nu vreau sa devin un om bun.

Fiindca omul bun sfarseste pana la urma in meniul canibalilor !


Damblarin

Un comentariu:

  1. :))) Sincera sa fiu, la ce istorie "alcoolica" avem in spate, ma mir ca mai ies copii frumosi (ca de destepti nu bat apropoul...). Cred ca eu sunt ultima frumusete si desteptaciune iesita din "OAMENI BUNI" :)))) (se pare ca si modestia se mosteneste :P )

    RăspundețiȘtergere

Fiti rai si COMENTATI ! Cu gura plina. Cu mana fina...Cu...tot ce puteti debita...