- Iexistă o iexplicație !

Lumea vazuta prin ochi de damblarin este o lume incarcata de un umor negru si acid, care sanctioneaza anormalul si grotescul din societatea contemporana. Materie prima, neprelucrata, exista din abundența în jurul nostru. Dar nu este vizibila decat pentru un ochi antrenat. Ochi de damblarin...

Cititorii mei dispun de un acut si rafinat simt al umorului. Iar tu esti unul dintre ei. Pacat. Vei regreta. Pentru ca vei deveni dependent !

sâmbătă, 23 septembrie 2017

PITICUL CARE NE TREBUIE








Vreau să abordez în acest material o nouă disciplină ştiințifică, în plin avânt în lumea civilizată, încă necunoscută la noi: Nano-Pedagogia. Da, da, ați citit bine, nano - pedagogia. După cum se poate auzi şi cu ochiul liber.
Am aflat de ea în mod cu totul şi cu totul întâmplător, cu ocazia unui scurt sejur la părinții de la țară a unui amic de al meu. 



De la bordul gipanului 4×4, prăfuit şi încins la maxim de drumurile aproape forestiere, am zărit satul Mitocani, care se ivi brusc de după frunzărişul pădurii de foioase şi conifere în care era cufundat de veacuri. Zona era suficient de inaccesibilă ca să scape de colectivizare pe vremea comuniştilor. De aici se poate ghici gradul de pitoresc al unui sat subcarpatic ghemuit la poala sudică a Carpaților Meridionali. Străjuit în cele zări de piscuri brăzdate de 'crevaşe' năpădite de arboret şi zmeuriş, care ascundeau nebănuite privelişti ce-şi semnalau discret şi parțial existența, satul părea decupat din basmele fraților Grimm. Dar mirosul de balegă ce plutea peste tot în aerul amiezii te răpea din feeric şi te proiecta în relitatea imediată a unei sărăcii care nu ar fi trebuit să mai aibă viză de intrare în secolul XXI. Oamenii locului trăiau preponderent din zootehnie şi, deşi izolarea nu era atât de severă pe cât s-ar putea crede, preferau să-şi producă pe lângă casă mai de toate, fiindcă nu aveau bani destui ca să cumpere de la ABC- ul din sat.

Când am ajuns noi, Leontina lui Pătruț era plecată cu vaca. Când s-a întors pe înserat, am constatat că, tot plecată cu vaca era. Dar, am auzit cum toată lumea o striga :
 "- Naaanooo!", iar ea răspundea într-o fracțiune de secundă şi invariabil la toată lumea:
- Gest ă secănd! Gest ă secănd!...


Ceea ce m-a izbit în mod neaşteptat a fost faptul că Leontina lui Pătruț, zisă Nano, nu era o babă batrână cu pieptar de lână, ci o studențică firavă şi mlădioasă, pe al cărui chip angelic se imprimase o suferință de natură psihică şi afectivă de multă vreme. Se vedea clar că ceva dramatic din trecutul ei o marcase pe viață, făcând-o să-şi piardă mințile.


Nea Tilică, tractoristul satului, ce lucra pe TAF la exploatări forestiere, ne-a invitat la una mică, de mere, de anu trecut. Şi din vorbă-n bârfă am aflat că Nano devenise văcăreasa satului după ce vechiul ciurdar predase şoşonii de gumă iar părintele l-a lăudat în cimitir pentru asta. Ea tocmai se întorsese la casa părintească de la un ospiciu de zâmbăreți, după un an de internare  Din cauza bătăilor crunte şi în serie, administrate eficient de soțul ei, un inginer zootehnist, a suferit o cădere nervoasă majoră. După ce şi-a revenit din comă, şi-a amintit de ultima bătaie, când ea a rămas inconştientă pe podea cu capul spart şi leziuni cerebrale iar el a plecat în Spania. Nu şi-a mai revenit niciodată în mod deplin. 
Dar, înainte de mariajul ăsta, terminase pedagogia, psihologia si filologia, ajungând profesoară de engleză la un liceu din Bucureşti.

Tilică: - Auzâi că venirăț de la Bruxel, cu dor de țară, arzăoar focu! Acilea şa, aveț ce vedea. Că e pline de cărări pe poteci cu zmeurişuri în tăietură, cu văgăuni cu bidigănii şi alte mirodenii...(turuia Tilică vesel şi ospitalier, în timp ce continua să toarne răchia în căni, dar duhnea a motorină).
Damblarin: - Da, e frumos aici la dumneavoastră...Mie vă rog să nu îmi mai puneți, că deja dă pe supraplin...Dar, nea Tilică, am o curiozitate...De ce o bătea bărbatu-so pe Leontina ? Ştiți cumva ?...
Tilică: - Ce zâsaşi ? Aaaa...de Nano nebuna ? Băi, unii au pitici pe creier, alții în bătătură. Da asta-i are pe amândoi, dă-ți-o dracu! Că şi-a adus din Bucureşti un pitic de grădină din beton vopsit...Pe care-l udă la rădăcină în fieştece dimineață...Dom'le,...că tot ne dădurăm de vorbă, o femeie bătută, carevasăzică, e vinovată ea cu ceva. Iar alea care încă nu e, nu fusără încă prinsă, aşa...Femeia şi calul trebuie bătuți...Că ştiți vorba aia din bătrâni, cică, "femeia nebătută e ca casa nemăturată".... sau, "ca moara neferecată"... sau, "ca şi brazda nearată"... ceva...dacă îmi mai amintii bine... Că e mai multe variante de folclor popular, care este...
Damblarin: - Femeia şi calul trebuie bătuți ? Aşa...din senin, preventiv, pentru întreținere...?
Tilică: - Dacă o loveşte, samnă că o iubeşte...el cu ceva...! Îmi amintii de ăl bătrân, care zâcea ( Dumnezău să-l alduiască!), că le cânta popa-n în biserică la liturghie, ca să să ştie, că bărbatu să-şi bată nevasta , decât ca s-o țâie...



Se făcuse târziu rău de tot după nu mai ştiu câte căni şi se auzea cum vine somnu. A doua zi m-am trezit cu un cap care nu era al meu, că semăna cu o bute de murat varza, era în durerile facerii şi avea un gust de borhot în ceru gurii de parcă adormisem cu gura căscată sub coada unei vaci diareice. De la componentele 100% naturale de pufoaică şi găinaț din trotilu lui nea Tilică, de mere de anu trecut...Îmi ardea buza după un ness al dracu de tare şi amar, făcut cu apă rece de izvor. Dar am dat mai întâi buzna în cerdac, ca să mă gonflez cu nişte aer curat, rece şi ozonat. Cu mireasmă de balegă.


Peste drum, Nano îşi uda piticul de grădină cu stropitoarea. Am țâşnit în casă şi am frecat manual doo nessuri cu făcălețu de mămăligă ( că nu găseam lingurițe). Am traversat drumul, navigând cu GPSul printre baligi şi m-am proptit cu coatele în ulucii din gardul ei:
Damblarin: - Bună dimineața Nano! Pardon, Leontina. Sunt un turist aflat în vizită la vecinul tău...Plecăm la amiază...dar acum aş bea o cafea cu cineva şi nu prea găsesc amatori...Ai vrea o cafea ?...


Ea tresări surprinsă, se întoarse către mine şi mă radiografie suspicioasă de sub sprâncene preț de câteva secunde (care mie mi s-au părut foarte lungi). Se apropie sfioasă de gard şi luă cana din mâna mea. Apoi se întoarse de unde a venit, cu spatele la mine şi privirea către pitic.
Damblarin: - Interesant piticul ăsta al tău...Îți plac piticii de grădină ? (încercai eu să o atrag în conversație).

Pe neaşteptate, auzii o voce caldă, calmă, perfect coerentă, ce emana eleganță, profunzime şi superioritate:
Leontina: - Ştii de ce îmi place piticul ăsta?
Damblarin: - Nu !
Leontina: - Îmi place din patru motive. E mai mic decât mine şi nu mă intimidează. Mă ascultă întotdeauna. E întotdeauna amabil, pentru că îmi zâmbeşte continu. Şi al patrulea...(făcu o pauză de suspin), nu m-a rănit niciodată!





După ce am lăsat Mitocani în spate, în timp ce coboram serpentinele scuturat de maşină precum un sac de ceapă într-o căruță de lemn, încercam să-mi revin din şocul pe care-l dobândisem în locul şi în modul în care nu m-aş fi aşteptat într-o mie de ani.


Piticul de pe creierul tradiției româneşti este un musulman radical, care consideră că bărbatul este îndreptățit la aproape orice, în timp ce femeia la aproape mai nimic. Că femeia e un rău necesar în bătătura casei, alături de alte orătănii. Că aşa a rânduit Dumnezeu. Ca bărbatul să o frăgezească zi de zi. Dacă fără alt motiv, cel puţin de descărcare. Că doar de aia e femeie şi nu bărbat, ca să rabde şi să tacă.


Pe de altă parte, piticul din grădina lui Leontina ne transmite la un nivel de bază, la o scară redusă, nano chiar, că masculii care încă mai au piticul tradițional pe creier, sunt nişte entități reduse ca dimensiune a caracterului, culturii şi spiritualității.
Că modul evoluat şi civilizat de relaționare bărbat - femeie se bazează pe o manifestare şi o comunicare care respectă demnitatea celuilalt, de pe poziții şi şanse egale. Ca de la o ființă umană la alta.


Ăsta e piticul care ne trebuie !




Damblarin

Niciun comentariu: